معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: حضور پلیس در جاده ها و اخذ جریمه های نقدی مُسکن موقت محسوب شده و در پیشگیری از تصادفات به فرهنگ سازی نیاز مبرم است.
به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، “سیدمهدی قویدل” در اولین جلسه کارگروه پیشگیری از تصادفات استان در سال جاری که باحضور معاون دادستان کرمان به عنوان رییس این کارگروه تشکیل شد، اظهار داشت: هدف از این نشست تمرکز بر دو عامل جاده ای و انسانی تصادفات(از مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان) است.
وی افزود: بروز تصادفات و حوادث جاده ای یکی از آسیب های نگران کننده جامعه است و هرسال تلفات بسیار زیاد و قابل توجهی را در این زمینه شاهدیم که باعث شده بسیاری ازخانواده ها داغدار و مشکلاتی زیادی برای جامعه ایجاد کند.
قویدل با اشاره به اینکه در مدت زمان ۱۳ سال یعنی طی سال های ۹۷ نسبت به ۸۴ میزان تصادفات استان از ۲۸ هزار به ۱۷ هزار رسیده است، تصریح کرد: علی رغم اُفت آمار اما وقوع ۱۷ هزارتلفات ناشی از تصادف نیز تکان دهنده و قابل توجه است و باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود، هرچند که در سطح استان گام های خوبی برداشته شده است اما چنانچه با هم گرایی و برنامه ریزی زمان بندی شده و هدفمند اقدامات موثری انجام دهیم به نتایج مطلوب دست خواهیم یافت.
این مقام قضایی با بیان اینکه در وقوع تصادفات هم راننده و هم عابر پیاده سهیم هستند، گفت: تغییر باورها و رفتارها زمان بر و نیاز به برنامه بلندمدت فرهنگ سازی در این زمینه است و به نکاتی که باید توجه شود عبارتند از؛ عبور از چراغ قرمز، عابرین پیاده، نوع وسیله نقلیه، نقش موتورسواران، اقدامات پیشگیرانه، تحلیل لازم و اطلاع رسانی که همگی می تواند به عنوان شاخص های موثر در زمینه کاهش تصادفات در دستور کار قرار گیرد.
قویدل تاکید کرد: حضور پلیس در جاده ها و اخذ جریمه های نقدی اقدامات سلبی و بازدارنده ای محسوب می شوند که مُسکن های موقت اند و از بحث زیرساخت ها در سطح جامعه غفلت شده و همچنین به تناسب نیاز و اقدامات پلیس، مقوله فرهنگ سازی جلو نرفته است.
وی در ادامه یادآور شد: هرچند که در جاد های دو بانده کاهش تصادفات را شاهد بوده ایم اما از سوی دیگر مراکز امدادی در سطح جاده های استان کرمان به تناسب نیاز مردم نیست، استراحت گاه های جاده ای قابل توجه نمی باشد، ورودی شهرها گاها حادثه ساز است و حضور و سرعت عمل مراکزی مانند اورژانس و آتش نشانی در جاده ها نیز باید مورد توجه باشد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه با میزان تلفات جاده ای انتظار می رود به مساله هندسی راه ها و نقاط حادثه خیز بسیار توجه شود، تصریح کرد: همچنین مساله اثربخشی و استاندارد سرعت گیرها نیز باید مورد توجه قرار گیرد و چنانچه به همه مسائل ریز توجه شود می توان نتایج بزرگی حاصل کرد.
قویدل به سهم ۲۰ درصدی جاده در بروز حوادث رانندگی استان نیز اشاره و بیان کرد: همواره خطای انسانی به تنهایی عامل بروز حادثه نیست بلکه طراحی جاده ها، وسایل نقلیه، قوانین عبور و مرور و… نیز در این رابطه تاثیرگذارند.
وی یادآور شد: در ماده ۱۰۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران و به منظور ارتقای نظم، امنیت، توسعه پیشگیری و مقابله با جرائم، کنترل مؤثر مرزها و همچنین کاهش تخلفات و حوادث یکسری الزامات برای دولت وجود دارد از جمله اینکه دولت مکلف است اقدامات و ساز و کار لازم برای کاهش تلفات حوادث رانندگی با تأکید بر تجهیز و تقويت پلیس راهنمايی و رانندگی، ارتقای کیفیت ايمنی وسايط نقلیه، تقويت و تکمیل شبکه های امداد رسانی و فوريت های پزشکی، اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ای و توسعه فرهنگ صحیح ترافیکی را فراهم نمايد.
قویدل در ادامه افزود: همچنین در بند ۲ این ماده تاکید شده است کلیه معابر اصلی، میادين و بزرگراه ها در مراکز استان ها و کلان شهرها و همچنین جاده های اصلی و آزاد راه ها با نصب، نگهداری و به روزرسانی سامانه های کنترلی و مراقبتی هوشمند توسط شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی تحت پوشش قرار گرفته و اين سامانه ها و دسترسی لازم آن در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد.
دبیر کارگروه پیشگیری از تصادفات شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در ادامه اهداف عینی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه را کاهش میانگین پنج درصدی تصادفات و فوت شدگان در سطح کشور نسبت به سال ۹۸، کاهش میانگین پنج درصدی نقاط پر تصادف و افزایش پنج درصدی دوربین های به روز رسانی شده در سطح کشور اعلام کرد.
قویدل از اقدامات جانبی موثر در کاهش حوادث و تلفات جاده ای به بهره گیری از اپلیکیشن هوشمند و اطلاع رسانی درخصوص نرم افزار همپا، اشاره کرد و افزود: امیدوارم تا پایان سال ۹۹ جلسات مستمری در خصوص پیشگیری از تصادفات داشته باشیم و بتوانیم در قالب برنامه هدفمند نتایج موثری دریافت کنیم.
وی در پایان پیشنهاد کرد: به اعتقاد من بایستی در زمان اعطای گواهینامه رانندگی، از افراد تست شخصیت نیز گرفته و در مدارس نیز واحد درسی ویژه فرهنگ سازی در خصوص مسائل راهنمایی و رانندگی اختصاص داده شود.