تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
32
sajam.scpd.ir

سامانه جامع ارتباط مردمی(سجام) قوه قضائیه را بهتر بشناسید

  • کد خبر : 1355
  • 16 مهر 1399 - 6:07
سامانه جامع ارتباط مردمی(سجام) قوه قضائیه را بهتر بشناسید
سجام یا همان (سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضائیه) با آدرس sajam.scpd.ir در حقیقت امکانی جهت ثبت نام، سازماندهی، آموزش و ارتباط اعضا، دیده بانان و مدیران ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با استفاده از بستر فضای مجازی در سراسر کشور می باشد.

هدف اصلی:

ایجاد ارتباط تعاملی از طریق گزارش جرم ، فساد،آسیب ها و تخلفات با هدف پیشگیری از وقوع جرایم و امکان مشارکت موثر جهت مبارزه با فساد برای کلیه اقشار مردم و سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی مطابق با دستورالعمل ابلاغی ریاست محترم قوه قضائیه.

اهداف فرعی:
۱٫ تأسیس بزرگترین تشکل سازمان یافته مردمی (شبکه اجتماعی فراگیر) قوه قضائیه با قابلیت نقش‌آفرینی برای آحادِ و اقشارِ جامعه، در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در راستای پیشگیری از وقوع جرایم و آسیبها
۲٫ جلب مشارکت عامۀ مردم و انسجام بخشیدن به تلاشهای مردمی و نهادهای مدنی کشور، برای اصلاح جامعه.
۳٫ تعمیق امنیت و تضمین سلامت اخلاقی، اجتماعی در مقیاس جغرافیای انسانی کشور، با مسئول ساختن غیرمستقیم مردم در تأمین و پایداری امنیت.
۴٫ ایجاد بزرگترین و کارآمد ترین بازوی مردمی برای پیاده سازی اهداف و برنامه های دستگاه قضایی در سراسر کشور
۵٫ افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی ، افزایش سرمایه اجتماعی قوه قضائیه و ایجاد امکان عملی برای پیاده سازی نظارت های مردمی(نظارت مردم بر مردم و نظارت مردم بر مسئولین)
معرفی سامانه:
سجام یا همان (سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضائیه) با آدرس sajam.scpd.ir در حقیقت ابزاری جهت ثبت نام ، سازماندهی، آموزش و ارتباط اعضا، دیده بانان و مدیران ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با استفاده از بستر فضای مجازی در سراسر کشور می باشد.
بطوریکه تمامی شهروندان جمهوری اسلامی ایران که دارای کد ملی بوده و به اینترنت دسترسی دارند می توانند بر حسب تمایل و به صورت خود اظهاری در این سامانه ثبت نام نموده و یکی از دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه باشند.
هدف کلی از راه اندازی سامانه سجام تشکیل بانک جامع اطلاعاتی از تمامی عزیزانیست که بطور داوطلبانه تمایل به همکاری با دستگاه قضایی در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب را دارا می باشند. هر فرد داوطلب با تکمیل فرمهای ثبت نام و ثبت اطلاعاتی در زمینه های شغل ، تحصیلات ،تخصص ، تجربیات ، توانمندی ها و علایق عضوی از ستاد محسوب شده و به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم در صورت لزوم برای وی در برنامه ها و فعالیتهای مردم محور معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نقش های مناسبی را تعریف نماییم.همچنین با استفاده از ظریفت قابل ملاحظ این بانک اطلاعاتی ، جهت توانمند سازی و بکارگیری اعضای ستاد مردمی دوره ها و کارگاههای آموزشی و تربیت مدرس در زمینه های تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از طلاق ، آموزشهایی مهارتهای زندگی ،آموزش مهارتهای پیش از ازدواج ، پیشگیری از اعتیاد ،مراقبت های بعد از خروج معتادین ،پیشگیری از خشونت،پیشگیری از آسیبهای حوزه کودکان ، پیشگیری از مفاسد و آسیبهای اجتماعی و … برگزار می گردد.
که به استناد بازخورد گیری های صورت گرفته بسیار موثر بوده و مورد توجه اعضای شرکت کننده قرار گرفته است. به حول و قوه الهی این آموزشها و توانمند سازی ها در سال جاری بصورت گسترده تر و تخصصی تر تداوم خواهند داشت.
و اما هدف اصلی از راه اندازی این سامانه تأسیس بزرگترین،منسجم ترین، هدفمندترین و در دسترس ترین تشکل مردمی (شبکه اجتماعی) قوه قضائیه با قابلیت نقش‌آفرینی برای آحاد و اقشارِ جامعه جهت آشکار سازی درون شبکه ایِ تخلفات دستگاه ها و سازمان های دولتی یا خصوصی در بدو یا حین پیدایش و پیشگیری از تبدیل شدن آنها به جرم و جلوگیری از افزایش پرونده های قضایی می باشد.
در این حالت هر عضو در صورت تمایل بعد از تایید، آموزش و هسته بندی تبدیل به یک دیده بانان و یا ناظر پیشگیری می شود.
ماموریت این دیده بانان رصد محیط و گزارش مواردی که ممکن است در صورت عدم مداخله مراجع ذیربط منجر به وقوع جرم و یا بروز آسیب گردد می باشد.
همچنین این عزیزان می توانند در راستای احیای حقوق عامه در همکاری دادستانهای محترم استانها و شهرستان ها نقش بسیار موثری را ایفا نمایند.
دیده بانان بعد از تایید و آموزش در هسته های عادی و تخصصی با محوریت یک مسئول هسته که غالبا شاخص ترین و با تجربه ترین فرد گروه می باشد دسته بندی می شوند.
مسئول هر هسته عهده دار آموزش، انتقال مفاهیم ،سازماندهی و بررسی و صحت سنجی اولیه گزارشات دیده بانان هسته تحت نظارت خود می باشد.
دیده بانان به هیچ عنوان حق ورود به حیطه شخصی و احوال خصوصی اشخاص را ندارند و این امر در دستورالعمل اجرایی ستاد اکیدا ممنوع اعلام شده است. و در صورت بروز تخلف علاوه بر بایگانی شدن گزارش، عضویت دیده بان خاطی هم در سامانه به حالت تعلیق در خواهد آمد.همچنین دیده بانان عزیز به هیچ عنوان حق مداخله فیزیکی وموازی کاری با سایر نهاد ها و سازمانها را ندارند. در حقیقت یکی از اهداف ارزشمند این سامانه احیای امر به معروف و نهی از منکر الکترونیکی می باشد که استفاده از این سامانه هیچگونه هزینه جانی ، مالی و …. برای انجام دهندگان این فریضه ارزشمند الهی نخواهد داشت ….
جهت پیشگیری از بروز فساد احتمالی بطورکلی امکان حذف گزارشات در سامانه برای هیچکس وجود ندارد. ارتباط دیده بانان با مدیریت سامانه به طور مستقیم و فرآیند صحت سنجی گزارشات به صورت سلسله مراتبی می باشد.
بطوریکه به محض درج شدن گزارش در سامانه از طرف تیم مدیریت قابل مشاهده و رصد می باشد. ولی برای صحت سنجی دقیق نیازمند تایید خود دیده بان – مسئول هسته – مسئول منطقه – مسئول شهر – مسئول استان و مسئول مرکز(زیر نظر معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان که یک مقام قضایی می باشد) به صورت سلسه مراتبی بوده و درآخر توسط تیم نظارت و تحقیق مرکز مورد بررسی نهایی قرار می گیرد تا از ارسال هرگونه گزارش خلاف واقع کاملا پیشگیری شود.
گزارش دریافتی از طریق سامانه سجام بعد از تایید نهایی، کد بندی و حذف تمامی مشخصات و علائم دیده بان گزارش دهنده و سایر مسئولان سامانه بنا به صلاحدید معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان بصورت کاملا الکترونیکی برای عالی ترین مقامات مسئول در سطوح کشوری، استانی و شهرستانی ارسال می گردد..
شایان ذکر است که تا این لحظه دسترسی دادستانهای محترم سراسر کشور به این سامانه تعریف شده و کلیه گزارشات مرتبط با حوزه استحفاضی هر دادستان بعد از دریافت،دسته بندی و صحت سنجی با تشخیص معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان جهت بررسی و اقدام از طریق سامانه به ایشان ارسال می گردد.
از ویژگی های این سامانه می توان به: مردم محور بودن، رعایت اصول آموزشی، رازداری و عدم افشای هویت دیده بانان، سرعت بسیار بالا،ارتباط آن با سامانه دولت در بستر امن فضای مجازی،عدم وجود خطای انسانی به دلیل حذف کاغذ و الکترونیکی بودن سامانه، در دسترس بودن آن خارج از محدودیت های زمانی و مکانی ، امکان ارتباط مستقیم و بدون واسطه با اعضا ، استفاده از ظرفیتهای فراوان فضای مجازی جهت آموزش و توانمدسازی اعضا در راستای پیشگیری از وقوع جرم و …. اشاره کرد.
برخلاف ستادهای خبری موجود هدف این سامانه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب با محوریت اصل نظارت همگانی مردم می باشد. در این سیستم یک دیده بان آموزش می بیند تا در راستای انجام وظایف شهروندی خود ضمن رعایت قانون و عدم ورود به حریم خصوصی افراد نسبت به جرایم و آسیب های موجود بی تفاوت نبوده و ضمن شناختن جرم و بدون هیچگونه دخالت فیزیکی و قضاوت شخصی ، غرض ورزی و پیش داوری جهت انجام امور پیشگیرانه آن جرم یا آسیب را از طریق سامانه سجام به ستاد مرکز گزارش نماید.به دلیل عدم گمنامی دیده بانان در سامانه و سلسله مراتب دقیق صحت سنجی درون سازمانی امکان اتهام زنی و ارسال گزارشات کذب بسیار پایین می باشد، هویت دیده بان در ارجاع گزارشات به سایر سازمان ها و نهاد های ذیربط بطور صد در صد محفوظ می ماند. چون در این سیستم هیچ گونه اطلاعاتی از دیده بان از قبیل نام – شماره شناسنامه – کد ملی – آدرس پستی – شماره تلفن – آدرس ایمیل و….. به هیچ عنوان به بیرون درز نمی کند. به همین دلیل امکان ردیابی گزارش دهنده برای هیچ نهاد بیرونی وجود نخواهد داشت
علاوه بر این در سامانه امکانی برای ثبت نام شخصیت های حقوقی در غالب سمن ها و سازمانهای مردم نهاد دارای مجوز رسمی و همچنین هسته هایی تخصصی برای فعالیتها و ماموریتهای خاص در نظر گرفته شده است. مانند هسته حقوق دانان ، روانشناسان ، ورزشکاران و …..
در این راستا تفاهم نامه های همکاری با سازمانهای منابع طبیعی و محیط زیست،وزارت کار،ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت نیرو و …. منعقد شده است و جهت گسترش فعالیتها و ورود دیده بانان به سایر حوزه های پیشگیری انعقاد تفاهم نامه های همکاری با نیروی انتظامی –ستاد مبارزه با مواد مخدر-وزارت بهداشت – سازمان بازرسی کل کشور – سازمان بسیج مستضعفین و کلیه سازمانها و نهادهای دست اندر کار …. مد نظر می باشد.
میتوان ادعا کرد که سامانه سجام به لحاظ مردم محوری، انسجام تشکیلاتی،هدفمندی،صحت سنجی گزارشات، سرعت عمل ، امکان مستند سازی، فراهم آوردن امکان نظارت همگانی برای مردم، نداشتن محدودیت های زمانی و مکانی ، در دسترس بودن، توان ارتباطی ، قدرت آشکار سازی و اطلاع رسانی بسیار بالا در کشور بی نظیر می باشد. و به حول و قوه الهی در صورت گسترش و حمایت همه جانبه می تواند به ابزار بسیار کارآمدی در جهت پیشگیری از جرایم و آسیبها در سراسر کشور تبدیل گردد.

ویژگی های مهم :
-کلیه شهروندان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدون اجبار به ثبت نام و با حفظ کامل محرمانگی به صورت ۲۴ ساعته می توانند در سراسر کشور نسبت به ثبت گزارش در این سامانه اقدام نمایند.
-امکان ارسال گزارش در چهار سطح، ۱-سوت زنی (امکان ارسال گزارش برای کلیه شهروندان به صورت کاملا گم نام و با دریافت کد پیگیری جهت دریافت نتیجه گزارش ۲- دیده بان انفرادی (ثبت نام در سامانه و ایجاد کارتابل مخصوص) -۳ دیده بان هسته بندی شده در هسته های عادی و تخصصی۴- هسته های ویژه سازمانهای مردم نهاد و گروه های جهادی
-امکان دسترسی برخط و ارسال گزارشات مردمی به کلیه مقامات قضایی و دادستانهای محترم، در مراکز استانها و شهرستانها
– امکان دسترسی برخط و ارسال گزارشات مردمی به مقامات حاکمیتی،دولتی ، انتظامی و امنیتی در کلیه استانها
-هر فرد گزارش دهنده جهت پیگیری های نتیجه گزارش خود یک کد رهگیری محرمانه دریافت می نماید.
-ممنوعیت ورود به حریم خصوصی افراد و هر گونه تجسس غیر قانونی و غیر شرعی
-افزایش سرمایه اجتماعی دستگاه قضایی در میان اقشار مختلف اجتماع و عامه مردم
-پیشگیری از تبدیل شدن مطالبات عمومی جامعه به پرونده های قضایی
-امکان پذیر شدن انجام فریضه مقدس امر به معروف و نهی از منکر برای همگان و به صورت کاملا قانونی و بدون هیچ گونه خسارت جانبی
-استفاده از ظرفیت فراوان هسته های مردمی عادی،تخصصی و ویژه در بررسی و حل مشکلات و معضلات محلی و صتفی
-حذف کامل مکاتبات و بایگانی فیزیکی و کاغذی
– امنیت بسیار بالای سامانه و عدم افشای هویت دیده بانان و عوامل دست اندر کار بطور کامل
-عدم امکان ورود با هویت های جعلی به سیستم و درج گزارشات خلاف واقع
-مشخص بودن کلیه مراحل ارسال گزارش و هویت عوامل دست اندر کار برای دستگاه قضایی(بصورت کاملا اختصاصی)
– سرعت بسیار بالای سامانه در دریافت و رسیدگی به گزارشات
-عدم امکان حذف یا تحریف گزارش در سیستم
– پوشش سراسر کشور و عدم محدودیت زمانی و مکانی در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب
– طی شدن کامل مراحل صحت سنجی و جلوگیری از هرگونه امکان فساد و تحریف در سامانه
-امکان ارسال آموزشها و اطلاع رسانی کاملا محرمانه برای دیده بانان ، مسئولین هسته ها ، مدیران پیشگیری و …
– امکان برخورد کانالیزه و سازمان یافته با هر جرم یا آسیب مد نظر در سراسر کشور به طور هماهنگ و هم زمان
– ایجاد امکان برای داده پردازی و آنالیز جغرافیایی و تهیه اطلس جرایم و آسیب ها بطور جزئی و کلی در سراسر کشور.
– امکان تفکیک گزارشات دریافتی بر اساس آیتم ها ی مختلف و مورد نیاز
– امکان ارسال گزارشات دریافتی به مراجع ذی ربط جهت پیشگیری از وقوع جرم در حداقل زمان ممکن با استفاده از سامانه دولت
– ایجاد یک تشکل هماهنگ و آموزش دیده ی مردمی در بستر فضای مجازی برای پیشگیری هدفمند از جرایم و آسیب ها در سراسر کشور
– این سامانه با توجه به گستردگی، کم هزینه بودن، سهل الوصول بودن برای همگان، سازمان یافتگی، هدفمندی ، آموزش اعضا ،امنیت ،صحت سنجی ، مستند سازی و سرعت انتقال اطلاعات و گزارشات در کشور بی نظیر می باشد.

لینک کوتاه : https://kermanpishgiri.ir/?p=1355

برچسب ها

ثبت نظر

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 5انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
#شهرستان جیرفت #معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان #پیشگیری-ازوقوع-جرم #فضای-مجازی #معاونت-اجتماعی-و-پیشگیری-ازوقوع-جرم-دادگستری-کل-استان-کرمان #کمیته-داوری-اتاق-بازرگانی #پیشخوان-پیشگیری #معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان #پیشگیری-ازوقوع-جرم #پیشگیری-از-جرائم-انتخاباتی #پیشگیری #انتخابات1400 ، تصادفات، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، حاشیه نشینی، اتباع خارجی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، حاشیه نشینی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ،حفاری غیرمجاز، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سپاه، بسیج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سپاه ثارالله کرمان، سردار معروفی، سپاه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سینما، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، شورای پیشگیری، شهرستان ها، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، فیلم سینمایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، قاچاق کالا و ارز، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی و مسئولان قضایی استان کرمان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، گفتگوی رادیویی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان امام جمعه کرمان، پیشگیری، قویدل، مصلحین، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، نماینده ولی فقیه در استان کرمان جهاد دانشگاهی دکتر غلامی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاویه، سند تحول، پیشگیری سرقت پسته، سرقت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان قویدل، دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان کرمان، پیشگیری، انتخابات 140014 قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، انتخابات ۱۴۰۰، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان معاونت اجتماعی دادگستری استان کرمان، انتخابات، پیشگیری از وقوع جرم، تخلفات انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، انتخابات، پیشگیری از جرایم انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، مصلحین، مسجد طراز اسلامی، پیشگیری از جرایم انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان،نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی و مسئولان قضایی استان کرمان ،گردهمایی قضایی، هفته وحدت، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، پیامبر اسلام(ص) پیشخوان پیشگیری کرمان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، انتخابات 1400 کارگاه های ضایعاتی، سرقت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان گفتگوی ویژه خبری، قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، هفته قوه قضائیه