تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
15
رییس کل دادگستری استان کرمان:

قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نیازمند ضمانت های اجرایی است

  • کد خبر : 2353
  • 19 آبان 1400 - 5:02
قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نیازمند ضمانت های اجرایی است
رییس کل دادگستری استان کرمان از قانون حمایت از اطفال و نوجوان به عنوان تدبیر پیشگیرانه برای جلوگیری از بزه دیدگی کودکان و نوجوانان یاد کرد و گفت: با وجود گام های بلند برداشته شده در حوزه تقنینی، نهادهای حمایتی باید تلاش کنند که این قوانین به مرحله اجرا درآید زیرا صرف وضع قوانین تحولی را ایجاد نمی کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، یدالله موحد” در کارگاه نظام عدالت برای اطفال و نوجوانان با تاکید بر کودکان مهاجر و پناهنده در کرمان افزود: با وجود تصویب قوانین حمایتی در حوزه کودکان و نوجوانان ممکن است در نگاه های اجتماعی شاهد تغییراتی باشیم اما ثمره اصلی آن زمانی است که همکاران قضایی ما و صاحب منصبان نهادهای حمایتی توجه لازم به اجرای این قوانین را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که کودکان و نوجوانان بنا به اقتضائات سنی خود برای رشد عقلی، جسمانی و اجتماعی خود نیاز به محیط امن خانوادگی، آموزشی و اجتماعی دارند، تاکید کرد: یقینا رویکرد تعالیم عالیه دین مبین اسلام و نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران با اقتباس از این تعالیم دینی تلاش بی وقفه ای را برای فراهم سازی بستر و محیط امن مورد نیاز کودکان و‌نوجوانان دارد.

وی ادامه داد: نظام عدالت به ویژه عدالت کیفری افتراقی اطفال و نوجوانان با صبغه حمایتی و معطوف به اصلاح و تربیت کودکان و نوجوانان بزهکار مصداقی از این تلاش و موفقیت است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان بیان کرد: قانون اخیرالتصویب حمایت از کودکان و نوجوانان که رویکرد تضمین و صیانت از حقوق این قشر آسیب پذیر جامعه را دنبال می‌کند، نمونه‌ای بارز از یک اقدام تقنینی پیشرفته در ایران است.

موحد ادامه داد: یقیناً اهتمام قضات و رویه قضایی کشور از جمله کرمان بر این است این ابتکارات قانونی در جامعه تبلور عینی پیدا کند و زیرساخت ها و منابع لازم در مراجع حمایتی، اجرایی و قضایی به قدر لازم ایجاد شده و توسعه یابد تا تصمیمات مقرر در این قوانین برای التزام و پایبندی بزرگسالان به احترام و رعایت حقوق و کرامت کودکان و پرهیز از خشونت تبعیض و سوء رفتار نسبت به آنان در جامعه نهادینه شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: اینکه معاونت محترم حقوقی قوه قضاییه و نمایندگی یونیسف در ایران در قالب برنامه های مشترک آموزش های کاربردی تعالیم دین مبین اسلام و قوانین موضوعه داخلی و کنوانسیون حقوق کودک برای قضات رسیدگی کننده به پرونده های مربوط به اطفال و نوجوانان و مسئولان ذیربط برگزار و حقوق کودکان و نوجوانان را تبیین کرده و در ذیل این کارگاه ها تبادل نظر و تجربه صورت می گیرد فی نفسه امری ارزشمند و اثربخش است.

موحد افزود: نکته مهم این است که با وجود دستاوردهای مهمی که از تحولات تقنینی راجع به حقوق کودکان و نوجوانان در دهه اخیر حاصل گردیده است بالاخص با تصویب قوانین مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری جدید و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، رویکردهای اجتماعی قضایی و اجرایی در حال دگرگونی و بهبود است اما هنوز نظام عدالت در حوزه حقوق کودکان و نوجوانان با خلاءهای قانونی و چالش هایی روبرو است.

وی تصریح کرد: باید به حوزه حقوق کودکان و نوجوانان مسئله محور توجه بشود؛ به عنوان نمونه ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی یکی از چالش هاست.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: هرچند که این ماده در جهت تضمین و تثبیت حقوق کودکان و نوجوانان وضع گردیده است اما عبارات تفسیر پذیر مندرج در این ماده از قبیل درک ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن از طرف مرتکب یا شبهه در رشد و کمال عقلی افراد بالغ زیر ۱۸ سال، معیارهای ذهنی است و احراز این موارد شخصی و محمول بر نظر و تشخیص قضایی است و از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است و آثار این تشخیص و احراز از نوع و میزان مجازات فوق العاده سنگین است.

وی اظهارداشت: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان قانون پیشرفته ای است که در آن مبانی شرعی و مبانی کنوانسیون حقوق کودک مورد توجه قرار گرفته است اما وقتی بحث اجرا پیش می آید باید گفت که ضمانت اجراهای این قانون کیفرگرا است و گاهی اوقات این کیفرگرایی مسائلی را ایجاد می کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: با وجود آنکه با رشد سریع دنیای دیجیتال و فضای سایبری که نفوذ تاثیر استفاده‌ از فن اوری های ارتباطات‌ و اطلاعات برزندگی انسان ها به ویژه کودکان بسیار چشمگیر است و در این فضا نقض حقوق کودکان نیز به صورت گسترده ای صورت می گیرد و منافع عالیه و سلامت روانی و جسمی و رشد آنها را به طور جدی به خصوص از طریق جرائم سایبری مورد تهدید قرار می‌دهد، اما توجه جدی به این فضا انجام نمی شود.

موحد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که خدمات نظام مقدس جمهوری اسلانی ایران در حوزه کودکان مهاجر و پناهنده بسیار گسترده بوده است، گفت: استان کرمان شاهراه ورود اتباع کشور افغانستان به شمار می رود و در وضعیت عادی به صورت میانگین بین یک هزار و‌۵۰۰ تا ۲ هزار نفر از مردم این کشور از استان کرمان عبور می کنند و یا در این استان ساکن می شوند و این استان در رتبه اول کشوری از حیث تردد اتباع قرار دارد.

وی با اشاره به این مطلب که استان کرمان اولین استانی است که اتباع بیگانه می توانند اقامت مجاز در ۱۶ شهرستان را داشته باشند، تاکید کرد: اولین فرصت های شغلی برای اتباع افغانستان در استان کرمان و در باغ های کشاورزی، کارگاه های ساختمانی، مشاغل مربوط به حوزه ساخت و ساز و … است و براساس آمار موجود بالغ بر ۷۰ هزار فرصت شغلی در استان کرمان توسط افاغنه مشغول شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه قریب به ۳۰۰ هزار تبعه مجاز و غیرمجاز در استان کرمان حضور دارند و معادل ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان را شامل می شوند، تصریح کرد: خدمات ارائه شده به به کودکان و نوجوانان مهاجر و پناهنده در استان کرمان قابل توجه است.

موحد افزود: مجموع دانش آموزان استان کرمان بیش از ۶۱۲ هزار نفر است که از این تعداد ۲۹ تا ۳۳ هزار نفر دانش آموزان اتباع مهاجر و پناهنده هستد و بر این اساس بیش از ۵ درصد دانش آموزان مشغول به تحصیل در استان کرمان، کودکان و نوجوانان افغانی هستند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از فرزندان افاغنه بنا به اقتضائات فرهنگی به ویژه ازدواج های زودهنگام ادامه نخصیل نمی دهند، تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰ دانشجوی افغان در سطح استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

عالی ترین مقام قضایی در استان کرمان به فعالیت ۴۷ مدرسه اختصاصی برای فرزندان اتباع بیگانه در استان کرمان اشاره کرد و گفت: ۳۹ مدرسه توسط دولت ایران و ۸ مدرسه توسط کمیساریای عالی پناهندگان احداث شده است.

موحد یادآور شد: در ۲۲۲ مدرسه استان کرمان بیش از نصف دانش آموزان اتباع مهاجر و پناهنده هستند و سالانه بالغ بر دو هزار نفر از اتباع افغانی آموزش فنی و حرفه ای را در کرمان دریافت می کنند.

وی بیان کرد: در حوزه خدمات بهداشتی نیز ۵ مرکز درمانی اختصاصی برای اتباع افغانی در استان کرمان فعال است و در سال گذشته بالغ بر پنج هزار و ۱۲۹ بسته بهداشتی در بین اتباع افغانی توزیع شده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یک زایشگاه اختصاصی اتباع افغانی نیز در استان کرمان راه اندازی شده است، گفت: کادر بهداشت و درمان استان کرمان همواره تلاش کرده اند که زایمان زنان افغان در منزل را کاهش دهند که این میزان در چند سال قبل ۱۹ درصد بوده و در حال حاضر به ۱۱ درصد رسیده است.

موحد تصریح کرد: در حوزه هویت بخشی و اسناد هویتی یک هزار و ۱۶۸ پرسشنامه تنظیم شده است و تاکنون ۵۳۷ مجوز برای صدور سند سجلی و هویت بخشی صادر شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۴۴۲ شناسنامه برای فرزندانی که مادرآنها ایرانی و پدر آنها با تابعیت افغانستان بوده صادر شده و به نظر می رسد که دو هزار نفر در استان کرمان در این شرایط هستند که باید برای آنها سند هویتی تشکیل شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: تلاش ما بر این است که ساختارهای قضایی، اجرایی و حمایتی لازم را برای کودکان مهاجر و پناهنده ایجاد کنیم.

لینک کوتاه : https://kermanpishgiri.ir/?p=2353

برچسب ها

ثبت نظر

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
#شهرستان جیرفت #معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان #پیشگیری-ازوقوع-جرم #فضای-مجازی #معاونت-اجتماعی-و-پیشگیری-ازوقوع-جرم-دادگستری-کل-استان-کرمان #کمیته-داوری-اتاق-بازرگانی #پیشخوان-پیشگیری #معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان #پیشگیری-ازوقوع-جرم #پیشگیری-از-جرائم-انتخاباتی #پیشگیری #انتخابات1400 ، تصادفات، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، حاشیه نشینی، اتباع خارجی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، حاشیه نشینی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ،حفاری غیرمجاز، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سپاه، بسیج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سپاه ثارالله کرمان، سردار معروفی، سپاه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سینما، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، شورای پیشگیری، شهرستان ها، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، فیلم سینمایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، قاچاق کالا و ارز، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی و مسئولان قضایی استان کرمان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، گفتگوی رادیویی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان امام جمعه کرمان، پیشگیری، قویدل، مصلحین، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، نماینده ولی فقیه در استان کرمان جهاد دانشگاهی دکتر غلامی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاویه، سند تحول، پیشگیری سرقت پسته، سرقت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان قویدل، دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان کرمان، پیشگیری، انتخابات 140014 قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، انتخابات ۱۴۰۰، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان معاونت اجتماعی دادگستری استان کرمان، انتخابات، پیشگیری از وقوع جرم، تخلفات انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، انتخابات، پیشگیری از جرایم انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، مصلحین، مسجد طراز اسلامی، پیشگیری از جرایم انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان،نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی و مسئولان قضایی استان کرمان ،گردهمایی قضایی، هفته وحدت، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، پیامبر اسلام(ص) پیشخوان پیشگیری کرمان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، انتخابات 1400 کارگاه های ضایعاتی، سرقت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان گفتگوی ویژه خبری، قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، هفته قوه قضائیه