تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
18
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان:

مهم ترین ابزارِ شناسایی بسترهای فساد زا مشارکت مردم است/ صلح و سازش بیش از ۲۰۰۰ پرونده توسط مصلحین در ۱۰ماهه سال جاری

  • کد خبر : 1745
  • 27 بهمن 1399 - 4:40
مهم ترین ابزارِ شناسایی بسترهای فساد زا مشارکت مردم است/ صلح و سازش بیش از ۲۰۰۰ پرونده توسط مصلحین در ۱۰ماهه سال جاری
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: رویکرد مهم سند تحول قوه قضائیه شناسایی بسترهای فساد زا و مهم ترین ابزار تحقق آن مشارکت مردم است.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، “سیدمهدی قویدل” در گفت و گوی رسانه ای با اشاره به اینکه در اصل ۱۵۶قانون اساسی پنج وظیفه مهم برای دستگاه قضایی تببین شده است، اظهار داشت: یکی از این وظایف مبحث پیشگیری است که از ۱۰ سال پیش به صورت جدی و ضابطه مند، معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه نهادینه شده و برنامه‌های آن در دستور کار قرار گرفت، درحالیکه قبل از این اتفاق جای پیشگیری در برنامه ها خالی و اغلب عدالت کیفری مدنظر بود بطوریکه به اقدامات بازدارنده، سلبی و مجازاتی بیشتر توجه می شد.
قویدل با بیان اینکه در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) پیشگیری و مشارکت مردم را بسیار مورد تاکید قرار داده اند، افزود: در سند تحول دستگاه قضایی نیز یکی از موارد بسیار حائز اهمیت رویکرد مشارکت جو و مردم محور است، به همین دلیل در این سند به دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی با دستگاه قضایی توجه ویژه ای شده است چراکه این دستورالعمل درخصوص جلب مشارکت‌های مردمی تدوین و ابلاغ شده است.
وی دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضائیه را بسیار جامع دانست و بیان کرد: تمام نهادهای غیردولتی، غیرانتفاعی، غیر سیاسی و دارای مجوز  دعوت به کار شده اند که در برنامه‌های متنوع دستگاه قضایی از این ظرفیت استفاده می‌شود.
قویدل گفت: شش اداره فرهنگی- اجتماعی، مشارکت های مردمی، اطلاع رسانی و آگاهی های عمومی، برنامه ریزی، حقوقی- قضایی و وضعی- امنیتی- انتظامی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان فعالیت و در راستای تحقق اهداف پیشگیرانه تلاش می کنند.
جلوگیری از بازگشت زندانیان و بازاجتماعی کردن متهمان با کمک مردم
این مقام قضایی با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری از وقوع جرم و اقدامات فرهنگی- اجتماعی مانند برنامه های رشد مدار، اصلاح مجرمین، جلوگیری از بازگشت زندانیان و بازاجتماعی کردن متهمان از ظرفیت گروه های مردمی استفاده خواهد شد.
وی یکی از موارد مهم دیگر را صلح و سازش و رفع مشکلات مردم توسط خود آنها عنوان و تاکید کرد: دستگاه قضایی به دنبال مشارکت مردم و در نتیجه ارتقاء مسئولیت پذیری اجتماعی و خروج از بی‌تفاوتی مردم است، به گونه ای که خود آنها به حل مشکلات پرداخته و از ورود به سیستم قضایی جلوگیری کنند.
قویدل گفت: در بحث مشارکت های مردمی یکی از مولفه‌ها؛ شناسایی بسترها و علل و عوامل ارتکاب جرم، کانون های وقوع جرم و موارد جرم زا می باشند و رویکرد مهم سند تحول قوه قضائیه نیز شناسایی بسترهای فساد زا می باشد که مهم ترین ابزار برای تحقق این رویدادها مشارکت مردم است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در ادامه مطلب فوق افزود: راهکارهایی جهت افزایش مشارکت های مردم توسط ریاست قوه قضائیه مطرح شده است که یکی از آنها اخذ گزارشات مردمی است و در این راستا سامانه‌ جامع ارتباط مردمی(سجام) برای دریافت گزارش های مردمی به آدرس www.sajam.scpd.ir طراحی شده است که به صورت محرمانه گزارش ها و پیشنهادات مردمی را در اختیار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان ها قرار می دهد و گزارش ها نیز پس از بررسی و غربالگری به دادستان ها، سازمان بازرسی و یا مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه ارجاع و پیگیری خواهند شد.
وی اعضای سامانه سجام در استان کرمان را بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ نفر اعلام و یادآوری کرد: تاکنون قریب ۲۰۰۰ گزارش مردمی از طریق سجام دریافت شده که نزدیک به ۴۰۰ مورد آنها مربوط به پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بوده است.
قویدل افزود: سجام به دستگاه قضایی به عنوان ناظر بر اجرای قانون و مرجع رسیدگی به تظلمات و دعاوی مردمی و حافظ حقوق مردم، در خصوص موضوعات و آسیب های سطح جامعه اِشرافیت می دهد به همین جهت دستگاه قضایی از کانال سامانه سجام گزارشات وقوع جرم و پیشنهادات مردمی را دریافت می کند و چنانچه در این زمینه همکاری رسانه ها نیز افزایش یابد قطعاً در کاهش ورودی پرونده ها، اصلاح مجرمین، نحوه ارتباط مسئولین با مردم موثر بوده و پیشنهادات قابل توجهی هم دریافت خواهیم کرد.
این مقام قضایی با تاکید بر وظیفه مهم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان مبنی بر پیشگیری و اعلام جرم گفت: در صورت کوتاهی، غفلت و ترک فعل مسئولین، جرم اعلام می‌ شود.
تشکیلِ مجمع نهادهای مردمی دستگاه قضایی
وی سپس با یادآوری اینکه تمامی گروه های مردمی در سامانه جامع مشارکت قوه قضائیه به نشانی www.mosharekat.eadl.ir  ثبت نام کرده اند و از ظرفیت این گروه ها استفاده خواهد شد، تصریح کرد: پس از شناسایی ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در سطح استان کرمان، با دبیران این سمن ها مکاتبه و دعوت به همکاری شده اند همچنین با عضویت ۱۲ سمن، مجمع نهادهای مردمی همکار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز تشکیل شده است.
قویدل سپس با تاکید بر طرح مُصلحین و حکمین قرآنی گفت: چنانچه مردم نخواهند برای رسیدگی به شکایات و دعاوی آنها، وارد سیستم قضایی شوند می توانند از ظرفیت مصلحین در جهت صلح و سازش استفاده کنند که در این راستا تاکنون ۵۰۰۰ نفر در استان کرمان آموزش دیده اند که همگی از افراد فرهیخته، اساتید حوزه و دانشگاه، بازنشستگان فرهنگی و سران طوایف به شمار می روند.
وی افزود: پروژه مصلحین کاملا مردمی و نخستین اولویت آن رسیدگی به مشکلات و مسائل خانوادگی است، جلسات مربوط به صلح و سازش نیز در پایگاه های بسیج، مساجد، مدارس، کانون ها و کلانتری و پاسگاه ها برگزار شده و در برخی شهرستان ها حتی در کنار دادسراها و دادگاه ها واحدی به عنوان مصلحین ایجاد شده است که بدون دریافت هزینه و ثبت پرونده اقدام به میانجی گری و سازش می شود.
قویدل افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰۰۰ پرونده توسط مصلحین به صلح و سازش منجر و از ورود این پرونده ها به دستگاه قضایی جلوگیری شده است، ضمن اینکه مصلحین علاوه بر صلح و سازش نسبت به شناسایی آسیب ها در تمام روستاها و مناطق دور افتاده نیز گام برداشته و ما نیز تلاش کردیم این افراد را شبکه‌ سازی و تیم بندی کنیم.
این مقام قضایی یادآوری کرد: همچنین طرح اورژانس قضایی به ابتکار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تدوین و طراحی شده و در قالب آن تفاهم نامه پنج جانبه ای با دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، نیروی انتظامی و بهزیستی منعقد کرده ایم که با مداخله بهنگام در مسائل خانواده وارد شده و در کنار پلیس از مشاوران و مصلحین استفاده و خارج از سیستم قضایی به پرونده رسیدگی خواهد شد.
قویدل اظهار داشت: به علاوه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با کانون بسیج حقوقدانان در مرکز استان و شهرستان ها، در قرارگاه معاضدت حقوقی همکاری کرده و توسط کارشناسان حقوقی به مردم مشاوره ارائه می شود.
وی تاسیس پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی، قضایی را از دیگر اقدامات حائز اهمیت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان دانست و تاکید کرد: در جلسات متعدد شورای پیشگیری از وقوع جرم بیش از ۷۰ مصوبه در خصوص رفع مشکلات حاشیه شهر استخراج شده است که یکی از موارد راه اندازی پایگاه پیشگیری در محله حاشیه نشین صنعتی بوده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: این پایگاه باحضور مشاوران حقوقی، گروه‌های مردمی، روان شناسان و مددکاران اجتماعی، به برخی مردم حاشیه شهر خدمات رایگان ارائه می کند و در بحث مصوبات شورای یشگیری برای رفع مشکلات محله مذکور پیگیری های لازم را به عمل می آورد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: مجمع خیرین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز در راستای دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی و به منظور جذب کمک های خیرین، جهت کمک به برنامه های آموزشی پیشگیری از وقوع جرم، بازاجتماعی و اصلاح مجرمین و متهمین و مراقبت از معتادین بهبود یافته تشکیل شده است.
افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی با برون سپاری برنامه ها
قویدل با ابراز امیدواری از اینکه بتوان اغلب برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان را برون‌ سپاری و از پتانسیل های مردمی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: در این صورت می توان در آینده شاهد کاهش ورودی پرونده ها و جمعیت کیفری و افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی باشیم.
این مقام قضایی در پایان با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی ۹۰ نفر از نخبگان استان تهیه شده و در زمینه پیشگیری از خشونت از ظرفیت آنها استفاده خواهیم کرد، گفت: باتوجه به اینکه اطلس و سیمای جرائم در اختیار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان می باشد از این رو می‌توان با کمک یکدیگر برای رسیدن به اهداف مشترک استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://kermanpishgiri.ir/?p=1745

برچسب ها

ثبت نظر

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
#شهرستان جیرفت #معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان #پیشگیری-ازوقوع-جرم #فضای-مجازی #معاونت-اجتماعی-و-پیشگیری-ازوقوع-جرم-دادگستری-کل-استان-کرمان #کمیته-داوری-اتاق-بازرگانی #پیشخوان-پیشگیری #معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان #پیشگیری-ازوقوع-جرم #پیشگیری-از-جرائم-انتخاباتی #پیشگیری #انتخابات1400 ، تصادفات، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، حاشیه نشینی، اتباع خارجی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، حاشیه نشینی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ،حفاری غیرمجاز، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سپاه، بسیج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سپاه ثارالله کرمان، سردار معروفی، سپاه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سینما، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، شورای پیشگیری، شهرستان ها، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، فیلم سینمایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، قاچاق کالا و ارز، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی و مسئولان قضایی استان کرمان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، گفتگوی رادیویی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان امام جمعه کرمان، پیشگیری، قویدل، مصلحین، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، نماینده ولی فقیه در استان کرمان جهاد دانشگاهی دکتر غلامی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاویه، سند تحول، پیشگیری سرقت پسته، سرقت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان قویدل، دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان کرمان، پیشگیری، انتخابات 140014 قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، انتخابات ۱۴۰۰، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان معاونت اجتماعی دادگستری استان کرمان، انتخابات، پیشگیری از وقوع جرم، تخلفات انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، انتخابات، پیشگیری از جرایم انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، مصلحین، مسجد طراز اسلامی، پیشگیری از جرایم انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان،نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی و مسئولان قضایی استان کرمان ،گردهمایی قضایی، هفته وحدت، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، پیامبر اسلام(ص) پیشخوان پیشگیری کرمان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، انتخابات 1400 کارگاه های ضایعاتی، سرقت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان گفتگوی ویژه خبری، قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، هفته قوه قضائیه