تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
11

نقش پر رنگ تعامل میان نهادی و مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع جرم

  • کد خبر : 2953
  • 28 مرداد 1402 - 9:48
نقش پر رنگ تعامل میان نهادی و مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع جرم
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: تقسیم کار، تعامل میان نهادی ومطالبه گری را اولویت کار قرار دهیم کما اینکه مردم را هم در پیشگیری از وقوع جرم مشارکت باید داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان رزمایش امنیت محله محور در بخش کشکوییه رفسنجان برگزار شد.

در خلال این رزمایش نیز، جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و پیشگیری از سرقت پسته در کشکوییه رفسنجان با حضور معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، امام جمعه کشکوییه و مسئولان قضایی، اجرایی، انتظامی و فرهنگی شهرستان رفسنجان و کشکوییه در بخشداری شهرستان برگزار شد.

در این جلسه سید مهدی قویدل گفت: در راستای فناوری اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی یک سری آسیب ها و مشکلاتی نیز بوجود می آید که ضرورت دارد تا همراه این مدرنیته شدن و فناوری های جدید، سواد و فرهنگ استفاده را هم داشته باشیم.

وی اظهار داشت: امنیت یک مقوله ای است که در مرحله اول اگر چه وظیفه حاکمان و متولیان دولتی تلقی می شود لیکن، امینت بدون مشارکت و همگرایی و هم افزایی محقق نمی شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: متاسفانه در سطح جامعه نگاهی که به مقوله امنیت است، نگاهی تک بعدی است و بر این باورند که باید اقداماتی کیفری و سلبی انجام شود و فقط مجموعه قضایی و انتظامی در خیلی از موضوعات ورود کنند که باید این نگاه و باور نیز تغییر کند.

این مقام قضایی با بیان اینکه ما در گذشته امکانات امروزی را نداشتیم، ادامه داد: باتوجه به اینکه از سنتی بودن به سمت صنعتی شدن در حال حرکتیم، به عنوان مثال اگر در استفاده از خودرو نکات راهنمایی و رانندگی رعایت نشود قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین باید مسئله حرکت به سمت و سوی فرهنگ سازی را مد نظر بگیریم.

وی عنوان کرد: موضوعات و آسیب های مطرح شده، موضوعاتی هستند که ما معتقدیم خیلی از آنها ماهیت اجتماعی دارند و نباید قضایی، انتظامی شوند و باید اقدامات اجتماعی و فرهنگی نسبت به آنها نیز انجام شود.

قویدل با تاکید بر اینکه مردم باید متوجه باشند که در محیط های کوچکی، فرهنگ های غلط و تهاجم های دشمن خیلی سریع رسوخ پیدا می کند، گفت: این موضوع می تواند آسیب زا باشد چراکه مردم آمادگی و سواد لازم در مواجهه با آن فرهنگ را ندارند لذا در چنین جریانی، باید مردم را مطلع کنیم و اگر بی تفاوتی رخ دهد مشکل ساز می شود.

وی با اشاره به اصل امر به معروف و نهی از منکر، ادامه داد: ما دائم باید به دنبال توجیه و اطلاع رسانی برای این مهم باشیم و قطعا اگر مردم از خطرات و آسیب های فرهنگی اشتباه، مطلع باشند از بروز برخی مشکلات و دغدغه ها جلوگیری خواهد شد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به عدالت ترمیمی اشاره کردو افزود: عامه مردم، افراد توانا، معتمدین و متنفذین محله ها و… برای جلوگیری از ورود خیلی از آسیب‌ها مشارکت داشته باشند چراکه برای هر فرد نمی توانیم یک پلیس بگذاریم و برای هر اقدام و آسیبی نمی توانیم جرم انگاری داشته باشیم و برای هر جرم یک بازداشتگاه و زندان در نظر بگیریم.

این مقام قضایی با تاکید بر اینکه سرمایه اجتماعی و نیروی جوان مهمترین سرمایه هر جامعه است، افزود: در این باره باید برنامه ریزی داشته باشیم و خوشبختانه در سال‌های اخیر در این خصوص اتفاقات خوبی رقم خورده است.

به گفته وی، نهادهای فرهنگی، مردمی و… اقدامات وفعالیت های دارند ولی متناسب با این تهاجمات و سرعت پیشرفت تکنولوژی ها نیست و خیلی بیشتر باید کار کنیم.

وی با بیان اینکه جرم شناسان و حقوقدانان تاکید دارند که مجازات سنگین تنها عامل بازدارنده نیست، افزود: قطعا یک سری شرایط و اقدامات در کنار هم باید قرار گیرند تا کاهشی در بحث آسیب ها و جرائم داشته باشیم لذا شورای پیشگیری از وقوع جرم که با همین هدف برگزار می شود نیز باید متفاوت و جدا از شورای تامین که به مسائل امنیتی پرداخته می شود، نیز جدی تر به مسائل پیشگیرانه از وقوع جرم بپردازد.

وی به اهمیت وضرورت شورای پیشگیری از وقوع جرم اشاره کردو گفت: در این شورا همه مسئولان عضو هستند و سهم هر یک از دستگاه ها در پیشگیری از آسیب ها و جرائم مشخص می شود.

این مقام قضایی در ادامه با بیان اینکه، ما قانون پیشگیری از وقوع جرم داریم، تاکید کرد: مصوب ۹۴ تکلیف کرده که پیشگیری از وقوع جرم وظیفه دستگاه قضا و در ماده بعد آن آمده است که سایر دستگاه ها وظیفه دارند در بحث پیشگیری با قوه قضایی همکاری کنند، کما اینکه دادستان محترم دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم است و این مهم بیانگر این است که این شورا ضمانت اجرا دارد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: هر کدام از مصوبات عملی نشود به عنوان ترک فعل محسوب، و دادستان نیز تا حصول نتیجه، پیگیری خواهد کرد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم که دغدغه های کنونی تبدیل به جرم و موضوع امنیت و قضایی شود، گفت: مواردی از قبیل؛ اتباع، حجاب و عفاف، اعتیادو معتادین متجاهر وسایر آسیب ها را باید در همین شورای پیشگیری از جرم برایشان تصمیم گیری شود وبا تقسیم کار در راستای مصوبات پیش برویم.

وی با ابراز خرسندی از عملکرد رمضانی زاده به عنوان مدیری موفق در شهرستان رفسنجان، افزود: وی در بحث رسیدگی قضایی به پرونده ها در شعبه خود، رتبه اول در سطح استان را دارد که این نیز نشان دهنده دغدغه مندی و همت و پشتکار می باشد.

قویدل تاکید کرد: این خیلی مهم است که مجموعه ای قضایی رویکردی تعاملی ومشارکتی داشته باشد و مشارکت همه مسئولان، مردم و معتمدین را در برنامه هایش داشته باشد که قطعا اتفاق خوبی را رقم خواهد زد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به طرح پیشگیری از سرقت پسته عنوان کرد: این طرح که هر ساله به روز رسانی می شود و امسال به عنوان طرح پیشگیری از سرقت محصولات کشاورزی در شرق و جنوب استان اجرا می گردد.

قویدل درخواست کرد: باید از این فرصت بسیار خوب استفاده شود و همکاری لازم را در تحقق این امر داشته باشید تا بتوانید آسیب هایی که در سطح شهرستان وجود دارد را پیگیری و آنها را مرتفع سازید.

این مقام قضایی گفت: اعتقاد بنده این است که به تعداد پاسگاه ها و کلانتری ها و دادگاه ها اضافه نکنیم بلکه پیشگیری را اولویت کاری قرار دهیم.

قویدل به نقل از آیت الله شاهرودی ادامه داد: خدا رحمت کند ایشان را که در بیاناتشان مثال می زدند که؛ رودهای متعددی وارد یک دریای بیکرانی می شود که آن دریا یک سری جرائم را تشکیل می دهد و ما بجای اینکه بخواهیم با قاشق آب دریا را خالی کنیم، جلوی رودها را بگیریم که این نیز همان پیشگیری است.

وی با تاکید براینکه، ما برای هر یک از این آسیب هاباید برنامه ریزی کنیم، اضافه کرد: تقسیم کار، تعامل میان نهادی ومطالبه گری را اولویت کار قرار دهیم، کما اینکه مردم را هم در این پیشگیری ها، مشارکت دهیم.

قویدل با بیان اینکه نگاهمان به کشاورزی، یک نگاه بنیادی است، گفت: چراکه کشاورزی یک صنعت کاملا پذیرفته شده است و سنتی اصولی و بنیادی است و ما با نگاه حمایت به تولید، کاهش تورم، امید به آینده برای کشاورز است و بسیار پیگیر هستیم که طرح پیشگیری از سرقت محصولات کشاورزی به‌صورت ویژه عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه هر یک از دستگاه‌های اجرایی باید نقش خود را به خوبی انجام دهند، تاکید داشت: کارگران غیر بومی و فصلی که وارد منطقه رفسنجان می شوند باید به مرجع انتظامی اعلام حضور کنند تا اسامی، مشخصات و محل اسکان آنها مشخص گردد.

وی تاکید کرد: باید با متکدیانی که به هر عنوانی وارد می شوند نیز جمع آوری شوند وبه هیچ عنوان با آنها مماشات نشود و اگر کسی واقعا نیازمند باشد از طریق دفتر امام جمعه و امام جماعت محل باید معرفی شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: افرادی که خرید پسته دارند قطعا باید ساماندهی شوند و با کسانی که خارج از اصول خرید پسته دارند باید برخورد شود ومحل دفتر آنها نیز پلمب شود.

این مقام قضایی با اشاره به پایش تصویری، اضافه کرد: تمام دهیاری ها باید مجهز به پایش تصویری باشند اگرچه خیلی از این پایش ها قابلیت بهره برداری ندارند.

وی در پایان افزود: باید همه موارد و دست‌اندرکاران دخیل در اجرای طرح پیشگیری از سرقت محصولات کشاورزی متحد باشند و اگر خللی در این امر ایجاد شود، کل زنجیره قطع و با مشکل مواجه می شود لذا در این خصوص بحث اطلاع رسانی جدی عمل شود.

لینک کوتاه : https://kermanpishgiri.ir/?p=2953

برچسب ها

ثبت نظر

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
#شهرستان جیرفت #معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان #پیشگیری-ازوقوع-جرم #فضای-مجازی #معاونت-اجتماعی-و-پیشگیری-ازوقوع-جرم-دادگستری-کل-استان-کرمان #کمیته-داوری-اتاق-بازرگانی #پیشخوان-پیشگیری #معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان #پیشگیری-ازوقوع-جرم #پیشگیری-از-جرائم-انتخاباتی #پیشگیری #انتخابات1400 ، تصادفات، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، حاشیه نشینی، اتباع خارجی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، حاشیه نشینی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ،حفاری غیرمجاز، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سپاه، بسیج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سپاه ثارالله کرمان، سردار معروفی، سپاه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، سینما، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، شورای پیشگیری، شهرستان ها، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، فیلم سینمایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، قاچاق کالا و ارز، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی و مسئولان قضایی استان کرمان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان ، گفتگوی رادیویی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان امام جمعه کرمان، پیشگیری، قویدل، مصلحین، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، نماینده ولی فقیه در استان کرمان جهاد دانشگاهی دکتر غلامی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاویه، سند تحول، پیشگیری سرقت پسته، سرقت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان قویدل، دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان کرمان، پیشگیری، انتخابات 140014 قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، انتخابات ۱۴۰۰، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان معاونت اجتماعی دادگستری استان کرمان، انتخابات، پیشگیری از وقوع جرم، تخلفات انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، انتخابات، پیشگیری از جرایم انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، مصلحین، مسجد طراز اسلامی، پیشگیری از جرایم انتخاباتی موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان،نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی و مسئولان قضایی استان کرمان ،گردهمایی قضایی، هفته وحدت، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، پیامبر اسلام(ص) پیشخوان پیشگیری کرمان، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، انتخابات 1400 کارگاه های ضایعاتی، سرقت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، قویدل، پیشگیری، کرمان گفتگوی ویژه خبری، قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان، هفته قوه قضائیه